S přibývajícím počtem dětí začal být náš Renault Clio, ročník 2003, poněkud těsný. Celkem dlouho to bylo snesitelné, jelikož jezdíme málo (okolo 6000 km) a krátké trasy. S plánováním třetího potomka ale už byla situace neúnosná a z kraje roku 2023 jsme pořídili Renault Mégane Grandtour r.v. 2013. Požadavky byly celkem jednoduché. Kombi s velkým kufrem, nesmrtelný a bezproblémový motor na krátké vzdálenosti (nepřímovstřikový benzín 1.6 16V 74 kW), rozumné stáří do 10 let. Výsledek po roce a půl provozu a narození třetího potomka? Žádný kufr není dostatečně velký, pětimístné auto není auto pro pět lidí ani tři dětské sedačky, ideální auto neexistuje a budeme pořizovat něco jiného.
V čem je problém? Kufr o objemu 524 litrů se jeví celkem dostatečný, ale s kočárem je to při balení na dovolenou těsné. Velký kufr svádí k zabalení více věcí, takže žádný kufr nikdy nebude dost velký. Při porovnávání více zavazadelníků zjistíte, že nejsou litry jako litry. Že mnohem důležitějším parametrem je spíše půdorys, protože málokdo skládá věci až po výšku zadních sedadel/strop a např. prostorově náročný vozík za kolo pro dvě děti do úzkého kufru prostě nedáte. S kufrem v Méganu ale problém není.
Potíž je v dětských sedačkách. Při koupi jsem si naivně myslel, že do každého pětimístného auta střední třídy se vejdou tři sedačky. Šeredný omyl. Mégane třetí generace je navíc celkem unikát. Druhá i čtvrtá generace umožňuje umístění dětské sedačky na prostřední sedadlo druhé řady, ale naše třetí generace to přímo zakazuje vinou nehomologovaných pásů na tomto sedle. I přes opomenutí tohoto faktu je instalace tří sedaček vedle sebe prakticky nemožná. Problémem není šíře mezi dveřmi ani tvar sedáku (to by šlo řešit), ale naprosto stupidní rozteč pásů. Pokud dáte na prostřední sedadlo dětskou sedačku, nachází se zácvak pro pás přímo pod ní. I v případě sezení dospělého na tomto místě vám tlačí zácvak do sedacího ústrojí a toto sedlo je využitelné spíše nouzově.
Jak tedy nyní cestujeme? Vajíčko na sedadle spolujezdce, manželka vzadu uprostřed a dvě děti po stranách. Jde to, ale z hlediska komfortu a bezpečnosti neudržitelné. Hledání jiného auta je ale ještě větší peklo, než jsem předpokládal. Na trhu je spousta krásných aut, ale moje požadavky jsou zřejmě nereálné.
Motorizace
Zejména v zimě jezdím velmi krátké vzdálenosti. MHD spojení stojí za prd, auto stojí hned vedle domu, tak co bych ty tři kilometry do práce nejezdil. Navíc v kombinaci s častým popojížděním školka, kroužek, nákup mi vyšlo, že ideální by pro nás byl elektromobil, nevhodný diesel a snesitelné některé benzíny. Dostatečně velký elektromobil pro tři děti v cenových relacích běžného pracujícího prakticky neexistuje, takže zbývá benzín. Škrtnutím nafty si velmi zkomplikujete situaci, protože tím vyhodíte většinu vozů (VW Sharan, VW Touran, Seat Alhambra, Citroen Berlingo, Citroen C4 GrandPicasso / SpaceTourerPeugeot Partner, Peugeot Rifter, Opel Combo, Ford Galaxy, Ford S-max, Toyota ProAce…). Ne že by tyto vozy nenabízely zážehové jednotky, ale pokud hledáte v bazarových vodách, snažíte se něco o motorech načíst a ptáte se mechaniků, není situace jednoduchá. Koncernové vozy VW s motorem TSI před rokem 2015 málokdo doporučí, stejně tak THP a VTI od PSA (Peugeot, Citroen) i EcoBoost od Fordu.
Naftu nechci ani z důvodu komfortu a nákladů na servis. Staré Clio bylo naftové bez DPF a stejně se neustále něco řešilo (EGR, turbo). Hlavně ale nechci zažít pomalý náběh topení. V tom exceluje současný Mégane, který topí po pár metrech. Dále u starého dieselu byl při krátkých vzdálenostech v zimě problém s baterií (nutnost dobíjení).
Někde se dočtete, že naftovým motorům již krátké trasy nevadí, respektive spíše jim vadí stejně jako moderním přímovstřikovým benzinům. Více hlasů ale diesel nedoporučuje.
Cena
Auty nežiju. Jezdím rád, klidně, ale je to pro mě jen dopravní prostředek z bodu A do B. Při hledání ve vodách ojetin jsem hledal vozy do částky 200 000 Kč. Dražší vozy mi prostě nedávají smysl. Nevidím jediný důvod, proč kupovat např. VW Touran 1.2. TSI z roku 2018 za 380 000 Kč, když si mohu koupit novou Dacii Jogger za 450 000 Kč. Ano Touran bude asi trochu jinde, ale pokud budu počítat životnost vozidla cca 20 let, nevyplatí se.
Tři dětské sedačky
Už nyní v Meganu máme snad ty nejužší sedačky, každá se šířkou cca 45 cm. Nemáme Isofix, kotvíme je pomocí pásů a jsou posměrné. Nejsou to asi ty nejbezpečnější TOP sedačky, ale pro naše potřeby nám vyhovují. Ideálem jsou tři samostatná posuvná sedla ve druhé řadě (Renault Scenic 3, Citroen C4 Picasso/SpaceTourer, Ford Galaxy, Ford S-max, VW Sharan, VW Touran, Toyota Verso, …). Dalším stupněm jsou pásy s dostatečnou roztečí a nezapuštěné přezky (prakticky všechny Dacie). Všechno ostatní nebrat. Při výběru si všímejte i profilování sedadel, které je v případě sedaček spíše na škodu. O třech sedačkách naleznete spoustu článků, ale prakticky všechny se odvolávají na jeden švýcarský zdroj, případně novější zde. Doporučuji si přečíst přímo tento odkaz, kde se dozvíte mnohem více informací a rozlišují tu i snadnost umístění sedaček. Např. v českých luzích doporučovaný Fiat Freemont má rozteč středového pásu prakticky stejnou jako náš Mégane a vůbec bychom si nepomohli. Navíc si doporučuji stáhnou návod k vámi vybranému vozidlu a prověřit možnost umístění sedačky na zadní prostřední místo (např. jinak vyhovující Opel Zafira od roku 2014 instalaci prostření sedačky neumožňuje) . Náš Mégane bohužel splňuje všechny nectnosti (oficiální zákaz, rozteč pásů, zapuštěné zácvaky, profilace sedadel).
Zatížení
Rozdílů mezi náklaďákem a autem pro rodinu moc není. Do auta bych v ideálním případě rád naložil sebe, manželku, tři děti, zavazadla na dovolenou a pět kol. Při pohledu na dovolené zatížení některých vozidel, zjistíte, že atakovat tento limit není moc obtížné. Navíc vás může překvapit i nosnost některých částí. Třeba takový silák jako Fiat Freemont (užitečné zatížení 660 kg) uveze na střeše pouze 68 kg a na kouli 55 kg.
V dnešní době prý kola na střechu nikdo nedává (asi jsem jediný), ale na kouli prostě pět kol nedáte. Když budu uvažovat hmotnost nosiče 20 kg a každého kola 15 kg, umístíte na kouli Freemontu pouze dvě kola a na ostatní vozy maximálně čtyři. To, že všichni členové rodiny mají lehká vymazlená karbonová kola nepředpokládám, spíše naopak v dnešní době elektrokol. Stejná situace panuje i na střeše (příčníky 5 kg, nosič na jedno kolo 5 kg, kolo 15 kg). Na Freemont naložíte na střechu tři kola na ostatní maximálně čtyři. Při potřebě přepravy pěti kol vás tedy nejspíše nemine kombinace koule / střecha a zde narazíte na výšku vozidla. Mégane má výšku pouze 1461 mm a nandávání kol na střed střechy je ještě snesitelné. Cokoli vyšší už taková sranda není a při pomyšlení nakládání kol např. na Berlingo s 1844 mm se potím již teď (schůdkům s minimálně dvěma stupni se nevyhnete).
Kandidáti
Pokud hledáte dle výše uvedených kritérií, zjistíte, že možností není mnoho. Z mého hledání se jedná o následující:
- Renault Grand Scenic 3, 1.6 16V či 1.4 TCE
- Toyota Verso 1.8 ValveMatic
- VW Touran 1.2 TSI, 1.4 TSI po roce 2015
- Fiat Dobló 1.4 T-Jet
- Dacia Jogger na LPG
Toyota je fajn, ale má malý zavazadelník a cena u ojetin se drží vysoko. Touran je bezesporu kvalitní, ale ojetiny se spolehlivějšími motory řady EA211 jsou pekelně drahé. Renault s těmito motory seženete jen u starých aut a náklady na palivo jsou vysoké. Fiat je už hodně vysoký a nosnost tažného paradoxně nízká. Celkem se zdá, že ve vodách ojetin nelze nic najít a vyplatí se připlatit za novou Dacii Jogger, ale ani ta není bez chyb.
Jogger je paradoxně úzké auto. Náš Mégane má šířku mezi dveřmi 134 cm, Dacia pouze 127 cm, ale i přesto se do ní naše tři sedačky vlezou (zadní lavice je téměř rovná, zácvaky nejsou zapuštěné a rozteč středového pásu je 32 cm). Kufr má papírově obrovských 820 litrů, ale půdorysně máte k dispozici 102 x 113 cm (náš Mégane s 524 litry má 99 x 115 cm). Nosnost pětimístné verze je vůči sedmimístné malá (426 vs. 562. Modulární příčníky jsou fajn, ale při jejich použití máte délku pro umístění nosičů pouze 97,5 cm (na Méganu máme 120 cm, na Scéniku můžete mít 135). Pokud dokoupíte jiné příčníky dostanete se na cca 120 cm. Jistým mínusem je i počáteční vyšší investice a zpracování některých detailů. Někoho může odrazovat i menší prestiž značky.
Parametry
Nové auto ještě nebylo vybráno. Při hledání jsem si ale vypsal dost parametrů a vážnější kandidáty jsem si změřil osobně, protože tyto údaje často chybí. Níže se o tyto údaje s vámi rád podělím a budu rád za zpětnou vazbu či vaše doporučení.
Auto (rok) | Užitečné zatížení (kg) | Zatížení střechy (kg) | Zatížení tažné (kg) | Kufr (litry) | Výška (mm) | Délka (mm) | Hmotnost (kg) | Šířka mezi dveřmi (cm) | Šířka mezi středovými pásy (cm) | Test NCAP posádka | Test NCAP děti |
Megane 3 grandtour | 522 | 80 | 75 | 524 (99 x 115 cm) | 1461 | 4559 | 1205 | 132 | 28 | 83 | 78 |
Freemont | 660 | 68 | 55 | 545 | 1750 | 4890 | 1820 | 132 | 83 | 82 | |
Touran (2012) | 667 | 100 | 695 (96 x 104 cm) | 1652 | 4391 | 1423 | 136 | 88-2015 | 89-2015 | ||
Galaxy | 775 | 75 | 1300 | 1764 | 4820 | 1733 | 87 | 87 | |||
Doblo (2014) | 625-730 (525 CNG) | 60 | (118 x 95 cm) | 1840 | 146 | 75 | 46 | ||||
Berlingo (2014) | 750 | 70 | (90 x 120 cm) | 1844 | 4380 | 151 | 40 | 56-2014 91-2018 | 74-2014 81-2018 | ||
Caddy (2014) | 654 | 1797 | 152 | 84 | 78 | ||||||
C4 Grand Picasso (2013) | 857 | 80 | 645 (97 x 118) | 1640 | 4600 | 1253 | 138,5 | 39 | 86 | 88 | |
C4 Picasso (2013) | 537 (85-99 x 118 cm) | 1680 | 4470 | 39 | |||||||
5008 (2013) | 401 | 75 | 679 | 1639 | 4529 | 1599 | 89 | 79 | |||
S-max | 915 | 75 | 700/285/2200 | 1658 | 4772 | 1590 | 147 ? | 87 | 87 | ||
Zafira B (2013) | 564 | 100 | 650 | 1635 | 4660 | 1586 | 133 | 33 | |||
Verso | 695 | 100 | 440 | 1620 | 4460 | 1440 | 135 | 89 | 75 | ||
Rapid Spaceback | 535 | 75 | 415 (77 x 100 cm) | 1459 | 4304 | 1231 | 124,5 | 30 | 94 | 80 | |
Grand Scenic 3 | 585 | 80 | 75 | 785 (110-127 x 110 cm) | 1645 | 4573 | 1482 | 136 | 91 | 76 | |
Scenic 3 | 470 (86 x 112 cm) | ||||||||||
Lodgy | 635 | 80 | 825/2615 | 1714 | 4498 | 1165 | 72 | 77 | |||
Orlando | 565 | 100 | 458 | 1633 | 4652 | 1603 | 95 | 79 | |||
Jogger LPG 5 míst | 426 | 80 | 75 | 820 (113 x 102 cm) | 1632 | 4547 | 127 | 32 | 70 | 69 | |
Jogger LPG 7 míst | 562 | 80 | 75 | 820 (113 x 102 cm) | 1632 | 4547 | 127 | 32 | 70 | 69 |
Jak to všechno dopadlo? O tom v příštím článku…